Skip to content

USE CASE: INHOUDSBEHEER

Onze klant uit de fietsindustrie heeft een applicatie waarmee gebruikers met hun indoortrainer opgenomen films van over de hele wereld in hun woonkamer kunnen rijden. Ze besloten een abonnementsmodel te gebruiken om de app actief en levend te houden. Maar om een maandelijkse betaling te rechtvaardigen, moest de inhoudscatalogus regelmatig worden bijgewerkt. Dit complexe, veelzijdige probleem werd onderverdeeld in de volgende stappen…

Onze klant uit de fietsindustrie heeft een applicatie waarmee gebruikers met hun indoortrainer opgenomen films van over de hele wereld in hun woonkamer kunnen rijden. Ze besloten een abonnementsmodel te gebruiken om de app actief en levend te houden. Maar om een maandelijkse betaling te rechtvaardigen, moest de inhoudscatalogus regelmatig worden bijgewerkt. Dit complexe, veelzijdige probleem werd onderverdeeld in de volgende stappen…

1. Een eenvoudig te gebruiken pipeline voor het maken van inhoud

De makers van de filminhoud zijn zeer goed in wat ze doen, maar het zijn niet de meest technische mensen ter wereld. Een eenvoudig te gebruiken hulpmiddel dat de meeste technische zaken achter de schermen afhandelt, stelde hen in staat zich te concentreren op de dingen waar ze gepassioneerd over zijn.
Dus creëerde AIM een app die precies dat zou doen.

We haalden onze inspiratie bij Adobe Premiere en Visual Studio en creëerden een tool waarmee de contentmakers alles konden importeren wat ze tijdens het filmen hadden opgenomen (zoals video, GPS-gegevens, snelheidsgegevens, inclinatie, …). Tevens konden ze de gegevens bewerken en extra informatie toevoegen die de applicatie zou kunnen gebruiken, zoals het markeren van enkele stukken weg als een speciale “klim”.

Het mooie van deze editor is dat al deze anders “losse” gegevens worden gekoppeld en dat de app dit allemaal bijhoudt. Als de maker bijvoorbeeld een GPS-punt op de kaart selecteert (linksboven), toont de video het videobeeld voor dat GPS-punt, het hoogteprofiel (linksonder) geeft aan waar dit GPS-punt zich bevindt en het gegevensraster onder de video markeert de technische gegevens, zoals hoogte en helling voor dit punt in de video.

De app kan zelfs het rijden door de film simuleren alsof je het op een fiets doet. De video wordt afgespeeld, de GPS-punten lichten op, de hoogteprofiellijn gaat vooruit en het gegevensraster toont nog steeds de relevante gegevens – allemaal synchroon met elkaar.

Toen begonnen we te denken, wij programmeurs gebruiken source control. We kunnen niet meer zonder, omdat het ons een aantal grote voordelen biedt, zoals back-ups en gemoedsrust bij het aanbrengen van wijzigingen (omdat je altijd terug kunt gaan naar een punt voordat je alles hebt verknoeid). 🙂 Dus waarom zouden contentmakers niet dezelfde voordelen krijgen? Niet door een gecompliceerd source control programma te gebruiken, maar door hen de optie te geven om hun projecten te uploaden/downloaden naar een website die automatisch de versies van hun films op orde houdt. Dus dat is wat we deden.

Wanneer de maker wijzigingen aanbrengt waarmee hij tevreden is, klikt hij ‘upload’. De website ontvangt deze nieuwe versie van de film, archiveert de bestaande in een geschiedenis per film, en toont de nieuwe versie in het overzicht.

2. Inhoud ophalen in de apps

Op een gegeven moment moesten films die klaar waren in de bestaande apps verschijnen, zonder elke keer een app-update hoeven uit te sturen bij een nieuw beschikbare film – dit zou veel te frequent zijn. We besloten dat deze inhoud zich in de cloud zou moeten bevinden, een plek waar alle apps hun nieuwe inhoud kunnen halen wanneer dat nodig is.

Gelukkig werkte de klant al met een IT-bedrijf samen dat gespecialiseerd is in cloudoplossingen. We konden gemakkelijk met hen samenwerken, zodat de cloud nieuwe filmgegevens zou accepteren en de apps ermee zou bedienen.

Tenslotte hebben we ook een publicatiestap op de website toegevoegd, omdat daar reeds alle inhoud gecentraliseerd is. We hebben zelfs het bètatesten van de inhoud mogelijk gemaakt door te kunnen publiceren naar zowel de bèta- als productieomgeving van de klant.

3. Bewerking na publicatie

Soms worden na het publiceren van een film fouten gevonden. Dit kan een probleem zijn met de daadwerkelijke inhoud, wat kan worden opgelost door de maker, die een nieuwe versie van de film maakt en deze opnieuw publiceert. Maar wat als niet-essentiële gegevens fout zijn, zoals vertalingen of marketingteksten? Er moest een manier zijn voor niet-makers, zoals de marketingafdeling, om sommige metagegevens van de film te bewerken om promoties en dergelijke te ondersteunen.

Wederom was het heel logisch om dit op de website te doen, omdat alle inhoud al op één plaats stond. We hebben dan de website bijgewerkt om ‘rollen’ te hebben, zodat alle gebruikers alleen kunnen doen wat van hen verwacht wordt en ze niets per ongeluk om zeep kunnen helpen. En natuurlijk hebben we ook een manier geboden om de metagegevens van een film te bewerken.

4. Resultaat

Het hele systeem dat we hebben beschreven, wordt op dit moment gebruikt en stelt een maker van content in staat om elke maand ten minste tien nieuwe films te publiceren, waardoor de app tot de nok toe gevuld wordt met leuke content en eindgebruikers veel waarde voor hun geld krijgen bij hun maandelijkse abonnement.

We beantwoorden graag al je vragen!