Skip to content

USE CASE: INHOUD VINDEN

Een van de grootste problemen in apps die continu worden bijgewerkt met inhoud, is het vinden van die inhoud op een duidelijke en tijdige manier. Bij AIM geloven we dat visualisatie cruciaal is, evenals opties voor de gebruiker, zodat ze de apps die we maken op hun eigen persoonlijke manier kunnen gebruiken.

In dit verhaal zullen we het hebben over een van de visualisatie-opties, de wereldkaart, die we hebben verstrekt om inhoud te vinden en te gebruiken in een van onze apps, die inhoud heeft op basis van geolocatie.

Een van de grootste problemen in apps die continu worden bijgewerkt met inhoud, is het vinden van die inhoud op een duidelijke en snelle manier. Bij AIM geloven we dat visualisatie cruciaal is, evenals opties voor de gebruiker, zodat ze de apps die we maken op hun eigen persoonlijke manier kunnen gebruiken.

In dit verhaal zullen we het hebben over een van de visualisatie-opties, de wereldkaart, die we hebben verstrekt om inhoud te vinden en te gebruiken in een van onze apps, die inhoud heeft op basis van geolocatie.

1. Lijsten zijn niet alles

Lijsten met veel filteropties kunnen erg overweldigend worden wanneer je veel inhoud hebt. Om dit probleem aan te pakken in een van onze geo-gebaseerde fietsapps, hebben we een wereldkaart geïntroduceerd die laat zien welke inhoud beschikbaar is voor onze gebruikers.

2. Waarom een wereldkaart?

De wereldkaart geeft in een oogwenk een visueel overzicht van de beschikbare ritten, zonder gebruik te maken van een complexe gebruikersinterface of filterelementen. Het gebruik van een kaart toont de gebruiker onmiddellijk welke inhoud hij of zij kan verwachten en waar die zich bevindt. Door in te zoomen op de Alpe d’Huez, krijgt een gebruiker alle beschikbare routes in de Alpen en weet hij/zij dat de daar gevonden routes uitdagend zijn. De gebruiker kan vervolgens op een van de beschikbare routes klikken om meer informatie te krijgen over de route die hij/zij interessant vindt. Details zoals lengte of moeilijkheidsgraad van de rit zullen dan verschijnen. Dit maakt de wereldkaart een intuïtieve manier om inhoud te vinden.

3. Maar hoe zit het met filteren?

We hebben nog steeds heel eenvoudige filters aan de wereldkaart toegevoegd, zodat gebruikers snel een specifieke rit naar hun behoefte kunnen vinden. We hebben o.a. filters voor moeilijkheidsgraad en lengte. Door op een slimme manier alle gegevens op de server te cachen, voelt dit filter zeer snel aan. Filters zijn dus nog steeds belangrijk en worden op de wereldkaart gebruikt, maar meer als een manier om snel alle items te verwijderen waar je niet naar wilt kijken. Zo houd je het toch eenvoudig, snel en visueel.

4. Waarom hebben we voor een website gekozen?

We hadden een enkele oplossing nodig die zou werken voor Windows, Mac en de browser van de gebruiker, dus kozen we voor een webtoepassing met een Angular front-end en de JavaScript-API van Google Maps. Op deze manier konden we gemakkelijk alle beschikbare gegevens op een interessantere en interactieve manier weergeven op een veelvoud aan apparaten en platforms.

Voor de Mac- en Windows-apps hebben we de wereldkaart uiteindelijk als een webweergave ingebed. De kaart werd ook ingebed in de website van de klant. Alle platforms die we bedienden, hadden iets andere vereisten met betrekking tot wat werd getoond. Met aanvullende parameters konden we bepaalde elementen verbergen of wijzigen om het te laten passen bij de vereiste stijl van de app waarin we het insluitten.

Het voordeel van het gebruik van een website is dat we de wereldkaart maar één keer hoefden te implementeren, om deze opnieuw te kunnen gebruiken op drie verschillende platforms, wat resulteerde in een coherente ervaring. Als we de wereldkaart moeten wijzigen, moeten we ook de bijgewerkte versie naar de wereldkaartserver verzenden. We hoeven geen update naar alle individuele gebruikers te sturen.

5. Hoe gingen we om met bandbreedte en prestaties?

Een webtoepassing moet zo licht mogelijk zijn en zo min mogelijk bandbreedte gebruiken. We realiseerden ons snel dat de gegevens die we wilden visualiseren te omslachtig waren, wat resulteerde in slechte prestaties op tragere apparaten en een hoog bandbreedteverbruik.

Om de hoge belasting van het apparaat van de gebruiker en de bestaande back-end te voorkomen, realiseerden we ons dat we een extra back-end server moesten creëren tussen de front-end van de wereldkaart en de bestaande back-end. Deze nieuwe “tussenliggende” back-end zou de gegevens “slanker” maken door alle onnodige gegevens te verwijderen en alleen de essentie op te slaan. Deze “slanke” gegevens zouden uiteindelijk naar de front-end van de wereldkaart worden gestuurd voor visualisatie en interactie.

6. Gegevens cachen

De gegevens op de bestaande back-end kunnen op elk moment worden gewijzigd, maar de “slanke” gegevens moeten up-to-date zijn. We hebben gekozen voor een eenvoudige maar robuuste service die de “tussenliggende” back-endgegevens bijwerkt en deze per tijdsinterval inkort. Dit bijwerken en verwerken van de gegevens gebeurt in de achtergrond, wat betekent dat gebruikers van de wereldkaart een ononderbroken service ontvangen.

Dit maakt de “tussenliggende” back-end functioneel gelijkwaardig aan een lichtgewicht cache, waarbij gegevens worden opgeslagen die onmiddellijk klaar zijn voor webconsumptie zonder aanpassingen of extra werk, in staat om vele gebruikers snel en gelijktijdig te bedienen.

7. Resultaat

De wereldkaart is een nieuwe en spannende manier om routes te kiezen. Ze kan ook worden gebruikt voor marketingdoeleinden zoals websites of mailings, omdat ze veel visueler is dan een saaie lijst. Na feedback van gebruikers kwamen we er ook achter dat het voor fietsers een geprefereerde manier is om te beslissen welke route ze vervolgens gaan volgen, omdat het hen helpt bij het bepalen van hun volgende fietsvakantie! 😉

We beantwoorden graag al je vragen!